Christian Morgenstern: Nočný spev rýb
Vydavateľstvo Slovenský spisovateľ, 1994
Grafický dizajn Ľubomír Krátky s použitím kresieb Ch. Morgensterna a P. Kleea
Ch. Morgenstern nevstúpil do histórie poéziou takpovediac vážnou ale groteskolyrickými básňami, plnými fantázie s krkolomnými jazykovými nápadmi. Počiatok tejto tvorby je v študáckych alotriach, teda v „šibeničných“ piesňach. To je oriešok pre prekladateľa, ale pre typografa je to výzva preniesť tieto verše do vizuálnej polohy. Odhaliť túto slovnú hru často s absurdnými myšlienkami hrou v typografiii. Nemôže to byť prvoplánový prepis myšlienky, ktorá v reči zneje možno i banálne, na písmový obraz, aby vznikla vizuálna poézia, pendant literatúry slovesnej vo vizuálnej polohe. Vznika tak v knihe ďaľšie poschodie bez toho, aby sa typografia zmenila na vzorník písma. Dnešná digitálna sadzba tvorená priamov rukami typografa na jeho pracovnom stole poskytuje možnosti, ktoré dokladujú, že i typografické „lotroviny“ môžu pôsobiť vkusne, solídne i remeselne dokonale, čo je vizitkou krásnej knihy.